Skip to main content
XS SM MD LG XL XXL XXXL

Keep on learning

Our take on dealing with emotions and resistance

Blijf je stug langs elkaar heen praten? Of doe je er iets aan?

Wat Hoe  Niveaus Communicatie Inclusive
Het gaat er niet alleen om wat je bespreekt, de manier waarop is minstens zo veelzeggend.

In ieder gesprek kun je het WAT en HOE onderscheiden. ‘Boven tafel’ heb je het over de inhoud - en ‘onder tafel’ is er tegelijkertijd van alles gaande. Zo kun je bijvoorbeeld ‘De beste aanpak voor project X’ bespreken (WAT) en ondertussen last hebben van een vijandige toon in het gesprek (HOE). Hieronder vind je een aantal voorbeelden van manieren waarop je gesprek dat niet lekker loopt kunt bijsturen. We hebben die hier onderverdeeld onder vier noemers: Inhoud is het WAT, en procedure, interactie en emotie scharen we onder HOE.

Schakelen op WAT & HOE

INHOUD

Doel: sturen op informatie in relatie tot het te bespreken onderwerp     

  • Feitelijke informatie voorleggen
  • Opvattingen, uitgangspunten, meningen en argumenten
  • Vragen stellen over het onderwerp; om toelichting of meer gegevens vragen
  • Herhalen wat zojuist gezegd is en toetsen of je het begrijpt
  • Terugblikken of  vooruit kijken: plannen maken, aanpak bedenken 

PROCEDURE:  De aanpak in dit gesprek centraal

Doel: sturen op structuur en de orde van het gesprek

  • Toetsen wat het gewenste doel/uitkomst van dit gesprek is
  • Welke prioriteiten en werkwijze van deze bijeenkomst bespreken 
  • Aangeven hoeveel tijd je hebt voor dit gesprek
  • Agenda samenstellen, agenda wijzigingen voorstellen

INTERACTIE:  De wisselwerking tussen de gesprekspartners centraal

Doel: sturen op de aard van de interactie en de relatie zoals die speelt in het HIER EN NU. 

  • De sfeer van het gesprek typeren, of vragen hoe de ander de sfeer ervaart
  • Benoemen wat je aan actie en reactie ziet (hoe jullie op elkaar reageren), of vragen hoe de ander de interactie ervaart
  • Een patroon dat je waarneemt benoemen
  • Signaleren en benoemen van blokkades in het gesprek
  • Bespreken wat jullie waarderen aan elkaars bijdrage aan de interactie in het gesprek

EMOTIE:  De onderliggende gevoelens van jezelf en/of van de ander centraal

Doel: gevoelens, wensen en behoeftes benoemen om het gesprek te verbeteren.

  • Gevoelsreflecties geven: benoem wat je bij de ander ziet
  • Uitspreken wat je voelt tijdens het gesprek
  • Vragen hoe iemand zich voelt n.a.v. iets dat zich in dit gesprek voordeed
  • Toetsen of iemand zich weer voldoende vertrouwd voelt om het gesprek met jou voort te zetten

Praat je vaak langs elkaar heen?

Voorbeeldzinnen

  • Kun je toelichten wat je bedoelt met…
  • Wat is de btw op zorgproducten? 
  • Ik zeg altijd: vorm volgt inhoud
  • Als ik jou goed begrijp vind jij het met name belangrijk dat de klant niet te veel betaalt
  • Dat ben ik niet met je eens
  • Wat mij betreft zijn er 2 redenen om hiermee akkoord te gaan, nl…

  • Wat wil jij uit dit gesprek halen
  • Gaat u zitten
  • Ik heb 30 minuten voor dit gesprek
  • Ik ben even het spoor bijster: over welk agendapunt gaat dit?
  • Zullen we eerst een agenda samenstellen?
  • Laten we het onderwerp samen op het whiteboard uitwerken
  • Ik stel voor dat we de telefoons uit zetten
  • Ik vind het fijn om eerst mijn plan toe te lichten en dat jullie daarna pas vragen stellen
  • Hebben we hier nu een besluit over genomen?
  • Het idee is om eerst 15 minuten vrijelijk te brainstormen en daarna… 

  • Dit is de derde keer dat je me onderbreekt
  • Ik zie je met je hoofd schudden; ben je het niet met me eens?
  • Je lijkt er niet helemaal bij, is er iets? 
  • We zitten op elkaar te vitten, kan het een tandje minder? 
  • Ik vind dat je je heel afhankelijk opstelt
  • Sorry, ik zit te drammen
  • Fijn dat we hier ff zo vrijelijk over kunnen brainstormen.
  • Dit is nu de tweede keer dat ik iets voorstel en dat jij begint te lachen
  • Ik waardeer jouw bijdrage enorm
  • Je hoeft je niet te verdedigen
  • Het valt me op dat we het over alle punten eens/oneens zijn 
  • Het lijkt alsof we hier niet uit komen 

  • Je baalt
  • Je hoeft je niet aangevallen te voelen
  • Ik word hier wat onzeker van
  • Ik vind dit afschuwelijk
  • Hoe voel je je? 
  • Wat doet het met je dat hij jouw voorstel afwijst? 
  • Is het wat jou betreft okay om het gesprek te vervolgen?
  • Heb ik iets verkeerd gedaan? Het lijkt of je boos op me bent

Schakelen

Non Verbale Communicatie 6x3

Je eigen verwondering uitspreken is een krachtig middel om boven tafel te krijgen, wat onder tafel voor verstoring zorgt.

De ideeën en tips die je op deze pagina hebt gevonden kun je oefenen en uitproberen in ons skillslab Schakelen Méér weten over onze aanpak?

Bel ons: 020-422 1323

Schakelen 1-2-3

Schakelen 1: je merkt dat er iets is, en vraagt: wat is er nou?

Schakelen 2: je ziet dat er iets is, en benoemt het gedrag

Schakelen 3: je gokt wat de kern is, en houd je Kop Dicht.

Aap op je schouder

Je hebt niet alleen te maken met een gespreksonderwerp - er is ook nog zoiets als de manier waarop je met elkaar praat. En als jij werkt als een paard, maar het gesprek blijft je ontglippen als een aal in een emmer snot dan heb je de aap waarschijnlijk op je schouder.

Dit zeggen klanten

Ik vond het opnieuw een feest om met jullie samen te werken. Alles was altijd goed geregeld, alles werd serieus en professioneel opgepakt, ik kon er altijd op vertrouwen dat jullie je dingen deden!

Als je een goede afspraak hebt met Kapok hoef je je nergens meer zorgen over te maken. Ze weten precies wat ze doen en leveren prima kwaliteit.

We kijken met trots terug op de avond. Van diverse kanten hebben wij louter lovende reacties gekregen. Uiteraard dankzij jullie inbreng!

Vragen?

Ons team staat voor je klaar!

020-422 1323